חשיבה עיצובית: מעברלמה שרואות העיניים

01/10/2024

מבוא לחשיבה עיצובית

כמעצבים או כמי שמתכוננים להיכנס לעולם העיצוב, ודאי שמעתם שאנשים אומרים שאתם יצירתיים. ואכן, יצירתיות היא מרכיב מרכזי וחשוב בעבודת העיצוב. כמעט כל פרויקט עיצוב חדש מתחיל בחשיבה על "פיצוח" הקונספט העיצובי – כיצד העיצוב לא רק ייראה, אלא גם ישפיע על המשתמש, הצופה והסביבה.

לפעמים הפיצוח הזה בא בקלות מדהימה, פשוט מתוך אינטואיציה וניסיון שצברתם. אך פעמים רבות, כמו בכל תהליך יצירתי, ישנם רגעים של תסכול וחיפושים אחר העיצוב הנכון. כבר בשנות ה-60 הבינו מעצבים שאת תהליך החשיבה ניתן לארגן בצורה טובה יותר. מאז, המתודולוגיה של חשיבה עיצובית שינתה לא רק את תחום העיצוב אלא גם תעשיות רבות אחרות.

מהי חשיבה עיצובית?

חשיבה עיצובית היא דרך חשיבה והלך רוח, הכוללת כניסה לנעלי המשתמש כדי להבין את העולם דרך עיניו וליצור פתרונות המתאימים לצרכיו. ישנם חמישה שלבים בתהליך חשיבה עיצובית:

1. אמפתיה: הבנת הצרכים, הרצונות והאתגרים של המשתמשים באמצעות התבוננות ואינטראקציה. לדוגמה, עריכת ראיונות עם משתמשים כדי להבין את נקודות הכאב שלהם בעת השימוש במוצר.

2. הגדרה: ניסוח ברור של הבעיה על סמך התובנות מהשלב הקודם. המעצב מסכם את נקודות הכאב של המשתמש כדי ליצור הצהרת בעיה מדויקת.

3. סיעור מוחות ולהציע רעיונות: סיעור מוחות לחשיבה על פתרונות אפשריים לבעיות שעלו.

4. אב טיפוס: בניית מודלים פשוטים וחסכוניים של הרעיונות המובילים כדי לחקור את היתכנותם.

5. בדיקה: הערכת אבות הטיפוס עם המשתמשים, איסוף משוב וחידוד הפתרונות.

לחשוב מעבר לעיצוב

ארגונים מלמדים חשיבה עיצובית לעובדים בתפקידים מגוונים כמו הנדסה, שיווק ומשאבי אנוש כדי לקדם פתרונות יצירתיים שממוקדים בלקוח או בעובד הסופי. תהליך זה מסייע לתכנן קמפיינים שיווקיים ומכשירים טכנולוגיים שמתאימים למשתמשים, מה שמוביל לחדשנות אמיתית בארגונים.

מקפצה למעצבים

עבור מעצבים, חשיבה עיצובית יכולה להיות כלי שמבדל אותם מאחרים. היא מאפשרת:
– להישאר ממוקדים במשתמש: לתכנן תמיד מתוך מחשבה על המשתמש.
– להגיע לתוצאות מיטביות: לשפר את העיצובים בהתבסס על משוב אמיתי של משתמשים.
– לתקשר ביעילות: לנסח ולהצדיק החלטות עיצוב במהירות ובביטחון.

האם ניתן ללמוד חשיבה עיצובית?

בהחלט. כמו כל מיומנות, ניתן לפתח את החשיבה העיצובית באמצעות תרגול, לימוד ויישום. ישנם אינספור משאבים: קורסים מקוונים, סדנאות, ספרים ועוד.

מסלול חשיבה עיצובית ב-IAC

ב-IAC (המרכז הישראלי לאנימציה ועיצוב) אנו מציעים מסלול ייחודי המשלב תיאוריה ופרקטיקה במטרה לפתח פתרונות יצירתיים וממוקדי משתמש. במהלך הקורסים, הסטודנטים נחשפים למגוון רחב של כלים ומתודולוגיות, תוך עבודה על פרויקטים אמיתיים המעניקים להם ניסיון מעשי. הדגש הוא על חשיבה מערכתית ושיתוף פעולה בין-תחומי. המדריכים ב-IAC הם מעצבים מנוסים מהתעשייה, המספקים תובנות חשובות ומסייעים לפתח מיומנויות המתאימות לשוק העבודה המודרני. המטרה היא להכשיר מעצבים חושבים, יצירתיים וחדשניים שיובילו את תחום העיצוב לעתיד.

למי מיועד המסלול

מסלול – קורס חשיבה עיצובית מיועד מיועד למעצבים מתחילים ומנוסים שמעוניינים להעמיק את הבנתם ולפתח מיומנויות חדשות בתחום חשיבה עיצובית.

מהם תנאי הקבלה

– תיק עבודות הכולל מספר פרויקטים בעיצוב.
– ראיון אישי.

מה מיוחד במסלול

– שילוב בין תיאוריה לפרקטיקה.
– חשיפה למגוון כלים ומתודולוגיות עדכניות.
– עבודה על פרויקטים אמיתיים.
– מדריכים מהתעשייה עם ניסיון מעשי עשיר.

רוצים עוד מידע?
השאירו פרטים ונחזור אליכם: