מה ההבדל ביןUI ל UX?

22/07/2024

אלה מכם שאוהבים לפתור פאזלים ולנתח אתרים ואפליקציות חדשים, ודאי יודעים כמה האסתטיקה חשובה בעולם של היום. אתם בוודאי גם מבינים שיש הבדלים משמעותיים ברצון שלנו להמשיך להשתמש בהם, גם אם הם אמורים לבצע את אותה הפעולה. אז למה חלק מהיישומים מהנים לשימוש ומותירים רושם ויזואלי חזק, בעוד שאחרים מעוררים תחושות של תסכול ולעיתים חוסר נוחות, שגורמים לנו לעבור ליישום הבא בתקווה לחווייה טובה יותר?
זאת שאלה שמחברת בין שני מונחי מפתח בעולם העיצוב הדיגיטלי – ממשק משתמש (UI) וחווית משתמש (UX). אלו שתי רמות של עיצוב ממוקד משתמש, אשר משפיעות באופן ניכר על חוויית השימוש הכוללת שלנו ביישום. יש לשים לב, כי למרות מערכת היחסים ההדוקה ביניהם, כל אחד מהמונחים הללו מתמקד בהיבטים עיצוביים אחרים לגמרי של המוצר או השירות הדיגיטליים. 

UI ,UX ומה שביניהם

  • ממשק משתמש UI – המושג ממשק משתמש מתייחס לכלל האלמנטים החזותיים שעמם משתמשי קצה מקיימים אינטראקציה במוצר דיגיטלי. הכוונה היא ללחצנים, סמלים, מרווחים, טיפוגרפיה, צבעים ועיצוב מגיב-רספונסיבי. בסופו של דבר, ממשק משתמש עוסק במראה ובתחושה של מוצר, ובפרט באופן שבו הוא מתקשר ויזואלית עם המשתמש.
  • חוויית משתמש UX – המונח חווית משתמש עוסק בחוויה הכוללת שיש למשתמש הקצה עם המוצר או השירות. הוא מקיף את כלל התפישות, הרגשות והתגובות של המשתמש הנובעות מעצם השימוש שלו במוצר/שירות הדיגיטלי. ככלל, חוויית המשתמש מתמקדת בפונקציונליות ובשימושיות של מוצר, ובדרך בה הוא עונה  על צרכי המשתמשים ביעילות ובפשטות המרביות.

תחומי האחריות של מעצבי UI ו-UX

אם להגדיר באופן כללי, מעצבי UI מתמקדים בעיקר ביצירת "תחושה" טובה של הממשק, ביצירת סביבה עוטפת והיכולת של המשתמש להיטמע בסביבה הויזואלית. על מעצב ה UI להכיר היטב מגמות בעיצוב, ולהבין מה משדרים עיצובים שונים משדרים ללקוח. 

מעצבי ממשק משתמש (UI) עוסקים בהיבטים הבאים:

  • עיצוב ויזואלי – האסתטיקה של המוצר, כולל פריסה, ערכות צבעים וטיפוגרפיה.
  • עיצוב אינטראקטיבי – עיצוב על בסיס האופן שבו משתמשים מקיימים אינטראקציה עם המוצר, במובני לחיצות על כפתורים וסליידרים.
  • מיתוג – טיפול באלמנטים החזותיים כך שיעלו בקנה אחד עם הזהות והמסר של המותג.
  • עיצוב תגובתי – התאמת הממשק לגדלי מסך ולמכשירים שונים.

 

אם להקביל את עולם ממשק המשתמש לעולם הבנייה, אז ה- UX יותר דומה לארכיטקט שצריך לוודא מקסימום יעילות עבור המשתמש. כפי שאדריכל ידאג בשרטוטים שדלת לחדר תפתח לכיוון הנכון, כדי להתאים להרגלים של המשתמש, וגם להשאיר לה מספיק מקום כדי להיפתח, מעצב ה- UX, ידאג לכך שהכפתור לפעולה יהיה במקום הנכון ובזמן הנכון כדי להבטיח שהמשתמש ילחץ עליו.

 

לעומת זאת, מעצבי חוויית משתמש (UX) מתמקדים בסוגיות הבאות:

  • מחקר משתמשים – הבנת קהל היעד של המוצר או השירות באמצעות עריכת ראיונות, סקרים ובדיקות שמישות.
  • ארכיטקטורת מידע – ארגון התוכן באופן רציונלי וקוהרנטי למשתמשים, המאפשר ניווט קל.
  • Wireframing ואב טיפוס – יצירת סקיצות ומודלים אינטראקטיביים לבדיקת היישומיות של רעיונות לפני פיתוחם המלא.
  • בדיקות שמישות – הערכת האופן שבו משתמשי קצה אמיתיים מקיימים אינטראקציה עם המוצר או השירות וזיהוי אזורים לשיפור על סמך משוב המשתמשים.

הקשר בין UI ל-UX

בעוד ש-UI ו-UX הם שני מושגים נפרדים, הם קשורים זה לזה בטבורם. כך, למשל, מוצר עם ממשק משתמש אטרקטיבי (UI) יכול למשוך משתמשים לפלטפורמה ולהותיר רושם ראשוני חיובי. עם זאת, אם חווית המשתמש (UX) לוקה בחסר – כלומר המוצר קשה לניווט, איטי או לא עונה על צרכי המשתמש – ההנאה הראשונית לא תתורגם לשביעות רצון מתמשכת, ומשתמשים עלולים לנטוש את המוצר במהרה.

לעומת זאת, מוצר עם עיצוב UX מעולה במובני שימושיות, יעילות ושביעות רצון המשתמש עלול להרחיק את המשתמשים אם הממשק (UI) ניחן בוויזואליות מוזרה ובאלמנטים עיצוביים שלא ברור מה תכליתם.

בסופו של יום, המוצרים הדיגיטליים הטובים ביותר מייצרים הרמוניה בין UI ו-UX, וכך בונים ממשק שהוא לא רק יפה ונעים לעין אלא גם פונקציונלי וקל לשימוש תדיר. 

קריירה בעיצוב UI ו-UX

עסקים, חברות ותאגידים מתחילים להכיר יותר ויותר בחשיבות של עיצוב ממוקד משתמש בכל הנוגע למשיכת לקוחות ושימורם. על כן, הביקוש למעצבי UI ו-UX מיומנים בשוק המקומי והגלובלי גדל במהירות הבזק. מבחינתכם – מעצבי UI ו-UX עתידיים – קריירה בעיצוב UI ו-UX היא חוויה דינמית ומאתגרת שעשויה להתבטא בסביבות עבודה מגוונות למדי.

כך, למשל, מעצבי UI בדרך כלל עובדים במסגרות הבאות:

  • חברות היי טק – עיצוב  UI הוא חלק חיוני כיום בכל פיתוח אפליקציה או אתר מתקדם, ולכן הביקוש למעצבים גבוה מאוד במגזר הטכנולוגי. משכורות לבעלי ניסיון בעיצוב UX ו- UI יכולות להיות גבוהות ומתגמלות מאוד. 
  • משרדי פרסום ושיווק – יצירת עיצובים מושכים מבחינה ויזואלית עבור קמפיינים ותוכן דיגיטלי מגוון.
  • עבודה עצמאית וייעוץ – מתן שירותים מיוחדים באופן עצמאי למגוון לקוחות במתכונת של מעבר דינמי מפרויקט לפרויקט.

לעומת זאת, מעצבי UX עשויים להשתלב בסביבות קצת שונות:

  • צוותי פיתוח מוצר – ביצוע מחקר משתמשים, בדיקת אבות טיפוס ובדיקה כי המוצר הסופי עונה על צרכי המשתמש.
  • סטארט אפים – עיצוב חווית המשתמש מן היסוד, בכל שלבי הפיתוח של הפרויקט היזמי.
  • ארגונים וחברות – שיפור מוצרים ושירותים קיימים על מנת לשפר את שביעות הרצון והפרודוקטיביות של המשתמשים.

בסופו של דבר, לא משנה באיזו סביבת עבודה תבחרו, עליכם להבין כי תפקיד כמעצב UI או UX כרוך בשיתוף פעולה הדוק עם שלל אנשי מקצוע רלוונטיים אחרים כגון מפתחים, מנהלי מוצר ומשווקים. המאמץ המשולב של המעצבים יחד עם הקולגות שלכם מבטיח כי המוצר הסופי לא רק יהיה אטרקטיבי מבחינה ויזואלית אלא גם יספק חווית משתמש חלקה ומספקת. 

 

המכללה לאנימיצה מציעה קורסים UX/UI מתקדמים שתוכנן במיוחד כדי להתאים לדרישות של שוק העבודה, והוא מעניק כלים מעשיים להשתלבות בתחום. לפרטים נוספים

רוצים לשמוע עוד? צרו עמנו קשר במס' 03-6482345 או במייל iac@ani-mator.com ויחד נצעד את הצעד הראשון שלכם בתעשיית העיצוב בישראל.

רוצים עוד מידע?
השאירו פרטים ונחזור אליכם: